close
Όνομα Χρήστη   Κωδικός πρόσβασης       Forgot your password?  Forgot your username? 
Είσοδος/Login
ΤΜΗΜΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ
Οργάνωση και Διαχείριση Σύγχρονων Αρχείων PDF Εκτύπωση E-mail
Παρασκευή, 30 Σεπτέμβριος 2011 12:28

Όνομα Μαθήματος:

Οργάνωση και Διαχείριση Σύγχρονων Αρχείων

Κωδικός Μαθήματος:

 

Προαπαιτούμενα:

 

Εξάμηνο:

Πέμπτο  (Ε)

Διάρκεια:

15 εβδομάδες

Εβδ. Ώρες Διδασκαλίας:

2

Τύπος:

Θεωρία

Επίπεδο μαθήματος:

Γενικής Υποδομής

Είδος μαθήματος:

Υποχρεωτικό Επιλογής

Μονάδες ECTS:

2

Γλώσσα:

Ελληνική

Διδάσκοντες:

 

 

Σκοπός και Στόχοι:

Σκοπός:

Ο έλεγχος των εγγραφών καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Περιλαμβάνονται η δημιουργία, συντήρηση, χρήση και απόσυρση εγγραφών. Σχεδιασμός ενός προγράμματος εγγραφών, έρευνα για τον εντοπισμό, αξιολόγηση, επιλογή και ταξιθέτηση.

 

Στόχοι:

  • Να αναπτύξουν την ικανότητα σχεδιασμού και στρατηγικής για τη διαχείριση των εγγραφών.
  • Να αναπτύξουν την ικανότητα για τη δημιουργία βάσεων δεδομένων αποθήκευσης, ανάκτησης και παρουσίασης των πληροφοριών.
  • Η κατανόηση των βασικών αρχειακών εργασιών στην οργάνωση των σύγχρονων αρχείων

 

Περιεχόμενο του Μαθήματος

Θεωρία:

Αυτό το μάθημα σκοπό έχει να αναπτύξει ένα γενικό πλαίσιο δεοντολογίας και μεθοδολογίας για την οργάνωση και τη διαχείριση των σύγχρονων αρχείων, καθώς και να αξιοποιήσει μεθοδολογίες της έρευνάς τους. Γίνεται αναφορά στο περιεχόμενο των εννοιών φύση των αρχείων, ενεργά αρχεία (“records”), αρχεία (“archives”), στο πλαίσιο παραγωγής τεκμηρίων κοινωνικής και οργανωτικής δραστηριότητας. Αντικείμενο του μαθήματος είναι η κατανόηση των βασικών αρχειακών εργασιών στην οργάνωση των σύγχρονων αρχείων από τη στιγμή της δημιουργίας τους με τρόπο ώστε να διατηρείται η σημασία και η αξία τους και να εξασφαλίζεται η φυσική επιβίωσή τους (αυθεντικότητα, ασφάλεια, επισήμανση, απογραφή, εποπτεία, παρακολούθηση εκκαθαρίσεων). Στο μάθημα θα εξεταστούν με συστημική προσέγγιση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, ο ρόλος των ΓΑΚ στη δημόσια διοίκηση, η διαχείριση των σύγχρονων αρχείων και οι νέες τεχνολογίες, η χρήση του ψηφιακού περιβάλλοντος και η απεικόνιση των τεκμηρίων, και η διαχείριση τεκμηρίων σε ειδικά υποστρώματα. Ακόμη θα αναπτυχθούν ζητήματα οικονομίας και κοινωνίας της γνώσης, σημαίνοντα ζητήματα στρατηγικού σχεδιασμού, η σύνδεση των σύγχρονων αρχείων με τους χρήστες στα πλαίσια της συστηματικής διάχυσης («sharing») γνώσης, του διανοητικού/πνευματικού κεφαλαίου («intellectual capital»), των κοινοτήτων δράσης («communities in action»)και της προστιθέμενης αξίας («added value»).

 

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Οι στόχοι του μαθήματος θα επιτευχθούν με διαλέξεις και επεξεργασία κειμένων

 

Εργαστηριακή Υποδομή

  • Βιντεοπροβολέας

 

 

Αξιολόγηση

Θεωρία :

  • Εργασία
  • Γραπτή τελική εξέταση

 

 

Βιβλιογραφία

 

Μπάγιας, Α.(1999). Η επεξεργασία ενός ιστορικού αρχείου. Αθήνα: Κριτική.

Ascsher, Katherine, editor. Managing your office records and files. International Self-Counsel Press Ltd. Vancouver, 1984. (NB Glossary)

Cook, T. (1999). Archival Appraisal and Collection: Issues, Challenges, New Approaches. NARA 2. Auditorium: College Park, Md., USA. Retrieved 28 May 2011 from http://www.mybestdocs.com/cookt-nara-990421-2.htm

Couture, Carol and Rousseau, Jean-Yves. The life of a document: a global approach to archives and records management. Vehicule Press. Montreal, 1987. (NB Glossary of Technical Terms)

Dakers, H. & Hare, C.E. (1996). NVQs for records managers revealed. Records Management Journal, 6(2), 111-129

Delgado, Alan. The enormous file: a social history of the office. John Murray. London, 1979. (NB Concentration on early record-creating technology)

Ellis, J. ed. (2000). Η διαχείριση των αρχείων. Αθήνα: Ελληνική Αρχειακή Εταιρεία και Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.

Gelb, I.J. A study of writing. Revised edition. The University of Chicago Press. Chicago, 1963.

International Organization for Standardization (ISO). (2001). ISO 15489-1:2001 Information and documentation - Records management - Part 1: General. Geneva: International Organization for Standardization.

Kennenty, J. and Shauder C. (1995). Records management: a guide for students and practisioners of records and information management with exercises and case studies, reprint. London: Longman Chesire.

King, L. (1996). Continuing vocational education (CVE): the training needs of records management practitioners. Report of a research project. Records Management Journal, 5(2), 93-109.

Lyman, P. & Varian, H.R. (2000). How much information. Journal of Electronic Publishing, 6(2). Retrieved 21 October, 2003 from http://www.press.umich.edu/jep/06-02/lyman.html.

National Archives of Australia. (2002). Record keeping. Overview. Retrieved 4 April, 2004 from the National Archives of Australia Web site: http://www.naa.gov.au/recordkeeping/overview/summary.html

Nesmith, T. (2005). Reopening Archives: Bringing New Contextualities into Archival Theory and Practice. Archivaria, 60, 259-274.

Pederson, A. E., Brogan M. & Huma A. (2000). Documenting Society. Version 2.0. Perth: Edith Cowan University.

Reilly, T. (2005). From Provenance to Practice: Archival theory and 'return to community'. First Nations, First Thoughts Conference, University of Edinburgh. Retrieved 28 May 2011 from http://www.cst.ed.ac.uk/2005conference/papers/Reilly_paper.pdf

Robek, M. F., Brown G. F. & Stephens D. O. (1996). Information and Records Management. 4th. ed. New York: Glencoe/McGraw-Hill.

Schwartz, Candy, and Hernon, Peter. Records management and the library: issues and practices. Ablex Publishing Corporation. Norwood, New Jersey,1993. (NB First two chapters on "Records Management: An Overview" and "Historical Background")

 

 

Valtonen, M., Hare, C., Horsman, P. & Schokenhoff, V. (1998). RECPRO – developing a European records management programme. Records Management Journal, 8(3), .55-61.

 





 

 

Ηλεκτρονικό Μαθησιακό Σύστημα Blackboard

Εγγραφή στο ασύρματο δίκτυο

Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και συστημάτων πληροφόρησης  2010

Υπευθυνος Αλέξανδρος Βασιλείου