Πληροφορία και Κοινωνία Εκτύπωση

Κωδικός: 752
Προαπαιτούμενο: Θεωρία της Πληροφορίας
Εξάμηνο: Ζ'
Τίτλος: Πληροφορία και Κοινωνία
Διάρκεια: 15 εβδομάδες
Εβδ. Ώρες Διδασκαλίας:
Θεωρία: 4
Εργαστήριο: 0
Δ/Μ: 5
Επίπεδο μαθήματος: Ειδικότητας Υποδομής
Είδος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Γλώσσα: Ελληνικά

Θεωρία:

Εξετάζεται η φύση και ο ρόλος της πληροφορίας, της πληροφόρησης και της τεχνολογίας της πληροφόρησης στην κοινωνία. Τι είναι η πληροφορία; Ιδιότητες της πληροφορίας. Εννοιολογική και σημασιολογική προσέγγιση της πληροφορίας. Η σχέση της πληροφορίας και της γνώσης.  Η διαδικασία της πληροφόρησης από την αντίληψη ως τη γνώση. Η έννοια της συνάφειας και οι αξίες της πληροφορίας: αξία χρήσης και εμπορευματική αξία. Πως η πληροφορία και η τεχνολογία της επικοινωνίας επιδρούν στις αλλαγές της κοινωνίας. Αλλαγές που έχουν προέλθει από την εμπορευματοποίηση της πληροφορίας και την τεχνολογία της πληροφορίας στις επιστήμες, στην κοινωνική και οικονομική δομή, στις πολιτιστικές αξίες: προβλήματα πρόσβασης στην πληροφορία. Εξετάζεται επίσης ένα γενικό πλαίσιο θεμάτων που αφορούν την κοινωνία των πληροφοριών από κοινωνιολογική, οικονομική και επικοινωνιακή άποψη. Θα εξεταστούν διαφορετικά θεωρητικά πλαίσια (Bell?s, Castells?).    Η ηθική της πληροφορίας και της πληροφόρησης. Παράγοντες που πρέπει να πάρει υπόψη του ο επιστήμονας της πληροφόρησης στη διαδικασία επεξεργασίας της πληροφορίας: εθνικά, κοινωνικά, επαγγελματικά. Ο τελικός στόχος του μαθήματος είναι να συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση του ρόλου της βιβλιοθήκης και του κέντρου πληροφόρησης στην επερχόμενη κοινωνία των πληροφοριών και του ρόλου του επιστήμονα της πληροφόρησης.





Σκοπός:

Να παρέχει θεωρητική γνώση από διαφορετικές θεωρίες σχετικά με τις προοπτικές ανάπτυξης της κοινωνίας της πληροφορίας. Εξετάζεται ένα γενικό πλαίσιο θεμάτων που αφορούν την κοινωνία των πληροφοριών από κοινωνιολογική, οικονομική και επικοινωνιακή άποψη και πως η πληροφορία και η τεχνολογία της επικοινωνίας επιδρούν στις αλλαγές της κοινωνίας.

 

Στόχοι:

  • Να γνωρίσουν τη φύση και το ρόλο της πληροφορίας, της πληροφόρησης και της τεχνολογίας της πληροφόρησης στην κοινωνία.
  • Να εντοπίσουν τις αλλαγές που έχουν προέλθει από την εμπορευματοποίηση της πληροφορίας και την τεχνολογία της πληροφορίας στις επιστήμες, στην κοινωνική και οικονομική δομή, στις πολιτιστικές αξίες: προβλήματα πρόσβασης στην πληροφορία.
  • Να γνωρίσουν τις κύριες θεωρητικές απόψεις σχετικά με την εμφάνιση της κοινωνίας των πληροφοριών
  • Να εντοπίσουν τα κύρια θέματα και συζητήσεις που αφορούν την κοινωνία των πληροφοριών από το 1970.
  • Να εντοπίσουν τους παράγοντες που πρέπει να πάρει υπόψη του ο επιστήμονας της πληροφόρησης στη διαδικασία επεξεργασίας της πληροφορίας.







Οι στόχοι του μαθήματος θα επιτευχθούν με διαλέξεις ενώ οι μαθητές θα πρέπει να προετοιμάζονται για να συμβάλλουν στις συζητήσεις του μαθήματος.



  
  • Εργαστήριο υπολογιστών με πρόσβαση στο διαδίκτυο.
  • Βίντεο προβολέας
  • Προβολέας διαφανειών (projector)



Θεωρία :

  • Ανασκόπηση και κριτική άρθρων που θα επιλεγούν από τη βιβλιογραφία (ασκήσεις πράξης).
  • Γραπτή τελική εξέταση
  • Προετοιμασία των φοιτητών και συμμετοχή στο μάθημα
.



Bell D. (1999). Mετάφραση Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος. «Ο πολιτισμός της μεταβιομηχανικής δύσης». ,Αθήνα: Νεφέλη

Bell, D. (1976). «The Coming of Post-Industrial Society». ,New York, NY: Basic Books.

Burstein, F. and Linger, H. (2003). ?Supporting post-Fordist work practices: a knowledge management framework for supporting knowledge work?, Information Technology and People, 16 (3), pp. 289-305.

Castells, M. (1996?98), (1998). «The Information Age: Economy, Society, and Culture», Oxford: Blackwell.

Castells, M. (2000). ?Materials for an exploratory theory of the network society?, British Journal of Sociology, 51 (1), pp. 5?24.

D. Crowley and D. Mitchell, Eds.(1995). «Communication Theory Today». ,Stanford, CA: Stanford University Press.

Dearney J & Feather J. (2001). «The wired world: an introduction to the theory and practice of the information world»., London: Library Association Publishing.

Dertouzos, M.L. and Moses J., eds. (1980). «The computer age: a twenty-year view». Cambridge, MA: MIT press.

Dordick, H.S. and Wang, G. (1993). «Information Society: A Retrospective View». ,Newbury Park, CA: Sage Publications.

Kumar, K. (2005). «From post-industrial to Post modern society: New theories of the contemporary world» (2nd ed.) ,Malden, MA. and Oxford: Blackwell.

Lash, S. (2002) «Critique of Information». ,London: Sage.

Lievrouw, L. A. and S. Livingstone, Webster, F. eds. (2002b). «Handbook of new media: Social shaping and consequences of ICTs». ,Thousand Oaks, CA: Sage.

Mansell and Silverstone eds. (1996). «Communication by design. The politics of information and communication technologies». ,Oxford new York: Oxford University press

Poster, M. (1995). ?The Second Media Age?. ,Oxford and Cambridge, MA: Blackwell. [Available: http://www.hnet.uci.edu/mposter/writings/internet.html ].

Schement, J.R. and Lievrouw, L.A. (eds.) (1987). Competing Visions, Complex Realities: Social Aspects of the Information Society. ,Norwood, NJ: Ablex.

 

Stalder, F. (1998). ?The network paradigm: Social formations in the age of information (review essay of The Information Age trilogy)?. The Information Society, 14, pp. 301-308.

Sztompka, P. (1993). The Sociology of Social Change. ,Oxford and Malden, MA: Blackwell.

Webster,  F. (2002). Theories of the Information Society ,London: New York: Routledge.

Webster, F. & Dimitriou,B. eds. (2004) Manuel Castells: Masters of Modern Social Thought, 3 vols, London: Sage.

Webster, F. and Robins, K. (1989). ?Plan and control: Towards a cultural history of the information society?. Theory and society, 18, pp. 323-351.

Δερτούζος, Μ. (1998) Τι Μέλλει γενέσθαι., Αθήνα: Εκδοτικός Οργανισμός Λιβάνη.

Ναξάκης, Χ. (1995). Οι Βιομηχανίες της γνώσης και της Πληροφορίας: Κριτική της Κοινωνίας της Πληροφορίας. ,Αθήνα: Εναλλακτικές Εκδόσεις.

Ντουρής, Σ. Ν. (1997). Μεταβιομηχανική Κοινωνία και η Κοινωνία της Πληροφορίας. ,Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.